LESSENSERIE KINDERYOGA

YOGA AT SCHOOL

Kinderen hebben in deze drukke maatschappij ook ontspanning nodig. We rennen van school naar de sportclub, van muziekles naar de computer en dan nog de eventuele drukte in de thuis situatie. Hoe ze zich dan kunnen ontspannen, weten ze vaak niet. De stress die veel kinderen in het dagelijks leven ondervinden kan leiden tot psychische en/of lichamelijke klachten.

In alle drukte van de dag brengt yoga op een speelse wijze wat meer balans. Het helpt kinderen zich te ontspannen, te concentreren en hun grenzen te leren kennen. We doen dit op een eenvoudige manier met veel herhalingen en door bijvoorbeeld de afwisseling tussen inspanning en ontspanning te ervaren. Yoga kent geen competitie want elk lichaam is anders. Je doet het altijd goed, als je maar doet wat bij jouw lichaam past door er goed naar te luisteren.

Opbouw van de les/project
Bij binnenkomst krijgt iedereen zijn eigen plekje in de ruimte. We beginnen in een kleermakerszit met een korte uitleg over wat yoga is en welk thema deze les centraal staat. Met de kleintjes gaan we samen met yogabeer op yoga-avontuur waar fantasie, plezier en ontspanning centraal staan. Met de wat oudere kinderen behandelen we thema’s die voor meer balans, zelfacceptatie en rust zorgen.
De les eindigt altijd in savasana, dat is een rust moment waarin we even onze ogen sluiten.
Er is altijd aan het einde van de workshop tijd voor (individuele) vragen.

Tijdens de les komen meerdere onderdelen aan bod; rustgevende en actieve houdingen, concentratie/meditatie/visualisatie, ademhalingsoefeningen, liedjes, affirmaties, stimuleren van zintuigen, (zelf)massages en samenwerking.

Dus in tegenstelling van wat vaak wordt gedacht is yoga niet zomaar ‘stilzitten’.

In overleg kunnen we kijken welk thema passend is voor welke groep

Groep 1 t/m 8

Groepsgrootte is afhankelijk van de leeftijd:
4-6 jaar maximaal 10 leerlingen
vanaf 7 jaar maximaal 12 leerlingen

30 – 45 minuten. Afhankelijk van de leeftijd.

Benodigdheden/locatie
Alle benodigdheden kunnen door ons geregeld worden.
Het liefst een ruimte/gymzaal die afgesloten is om zo min mogelijk afleidingen/prikkels te krijgen.

Afhankelijk van de aantal lessen/workshops

Yoga geeft vooral plezier in het ontdekken en ervaren. Je eigen lichaamshoudingen onderzoeken, op je ademhaling letten, je zintuigen gebruiken en je bewustwording hiervan.

• Herkenning van emoties
  • Vergroten van zelfvertrouwen en concentratie
  • Stimuleren van de motorische ontwikkeling
  • Vergroten van fantasie en creativiteit